1. Określ cel
– „Czy możesz powiedzieć mi, którą drogą mam iść?” – zapytała Alicja.
Lewis CarrollAlicja w krainie czarów
– „To zależy, dokąd chcesz dojść” – odpowiedział Kot.
– „Nie wiem.”
– „W takim razie nie ma znaczenia, którą drogę wybierzesz”.
Co chcę uzyskać wystawiając się na targach?
To ważne by wiedzieć gdzie się zmierza, bo jeśli twoja pozycja na rynku jest silna i nastawiony jesteś na spotkanie z obecnymi kontrahentami (co spece od marketingu sprytnie nazywają zacieśnieniem relacji biznesowych) twój przekaz i aranżacja stoiska powinna wyglądać zupełnie inaczej niż w przypadku gdy chcesz zaprezentować klientom swoją innowacyjna ofertę handlowa. W sytuacji gdy jesteś nie rozpoznawalnym startupem skupiać się będziesz na raczej promocji swojej marki i poinformowaniu branży o twoim istnieniu. Warto się nad tym zastanowić, ustalając swoje cele priorytetowe na dany event. Jeśli wybierzesz już swój cel to połowa sukcesu jest już za nami.
2. Budżet
Mało który przedsiębiorca może poszczycić się nie dbałością o pieniądze, dlatego gdy nosisz się z zamiarem wystawienia na targach, ustalenie sztywnych ram finansowych, jest działaniem kluczowym dla twojego portfela.
Pamiętaj, koszty stoiska to nie tylko zakup powierzchni, ale również zabudowy targowej, przyłączy elektrycznych, koszta transportu ludzi i materiałów ekspozycyjnych, gadżetów promocyjnych, noclegów i diet dla obsługi. Jeśli nie lubisz niespodzianek w postaci znikających z twojego konta pieniędzy, najlepiej wszystkie z tych kwot rozpisać w tabelce Excela i podsumować, co sprzyja przejrzystość poniesionych wydatków i pozwoli odnieść się do nich w przyszłości, np. gdy wystawiać się będziemy na kolejnej imprezie i przyjdzie czas by zastanawiać się nad zwiększeniem swojej powierzchni ekspozycyjnej.